L’altre dia, el president espanyol Pedro Sánchez va dir que proposaria a la Unió Europea d’acabar amb l’anonimat a les xarxes socials. És una proposta inquietant, més enllà que tots puguem estar d’acord que rebre insults, faltes de respecte i menyspreus dels covards que sovint s’escuden en l’anonimat és o pot ser una font de malestar. Tenint en compte que ara mateix hi ha mecanismes suficients per saber qui s’amaga darrera de cada compte anònim de Twitter (X) o de Facebook o de la xarxa que sigui, ja es veu que la proposta de Sánchez no té tant la intenció de sanejar la conversa pública com de coartar-la o tenallar-la. A la pràctica, és una mesura que, d’aprovar-se, reforçaria encara més el poder estatal –¿els usuaris normals de les xarxes no podrien per llei recórrer a l’anonimat però molts agents estatals sí que poden funcionar diàriament en l’opacitat més absoluta?– i deixaria els ciutadans en una posició de desvaliment i d’indefensió. Només els agraden l’anonimat, la impunitat i l’opacitat dels estats, als dirigents que ens governen. Fa por. Com sempre, la llibertat individual dels ciutadans i la supervivència nacional i col·lectiva de les cultures minoritzades és amenaçada per la doble pinça formada pels grans poders econòmics i els estats més poderosos. Hi pensava després de llegir la notícia amb la proposta perillosa de Sánchez: un dels grans problemes del mallorquinisme d’esquerres és, precisament, que sublima tant tot allò públic i estatal que no veu que no sempre és bo ni positiu i que encara menys no sempre ens va a favor, al contrari, que molt sovint ens va en contra com a individus i com a membres d’una nació oprimida. És un dels molts inconvenients de ser part d’una cultura minoritzada i una nació oprimida: que no s’hi val aplicar les plantilles ideològiques sense adaptar-les al propi context i les pròpies circumstàncies. També val per als mallorquinistes o catalanistes de dretes o liberals, que no veuen que aplicar sense matisos la plantilla de la desregulació econòmica total és perjudicial, no només per a molts ciutadans, sinó també per al seu país, el que tant diuen defensar. És una lliçó elemental que ben pocs tenen assumida: si ets mallorquinista-catalanista-valencianista, no pots ser d’esquerres ni de dretes amb el pilot automàtic posat, és a dir, amb la comoditat, la inèrcia i la facilitat ideològiques com són de dretes i d’esquerres els ciutadans dels països normals i consolidats.
1 comentario
Lo más visto
La mejores frases de Sánchez: De «Son las 5 y no he comido» a «No vamos a ser como el PP ni como Vox»
La prensa británica avisa a los turistas que vienen a Baleares de que hay una plaga de serpientes en esta playa: «Se está quedando vacía»
Lucía Muñoz desde Egipto: «Hay cientos de personas atrapadas en El Cairo sin recursos para volver a casa»
Ni betún ni bicarbonato: este es el mejor productor para limpiar alpargatas y sandalias de esparto
Senyor Pons, De les inèrcies ideolòqiques, això són línies de pensament. Ara bé, l'anonimat, jo no el defensaré mai, en cap context d'opinió. Així com en aquestes lletres jo no amag el meu nom (crec que no s'hauria de permetre un malnom quan s'emet un parer a un escrit que es fa públic: xarxes, premsa...). Si vols dir la teva, digues-la amb la cara ben alta i sense careta, del contari, reserva't la paraula per altres redols. Salut