Síguenos F Y T L I T R

El quadre que pintà la desolació

|

Hi ha un quadre a Mallorca realment fascinant. Es troba al MASM, el museu del carrer del Mirador de Palma. L’autor el signa oferint els llinatges, el lloc i la data: «R. Ankermann Riera, Palma de Mallorca, 1887». Conceptualment, la tela a l’oli és potentíssima. L’artista posa al servei del missatge final la dialèctica de vuit parelles que competeixen entre si: ombra i llum, rectangle i triangle, presència i absència, afecció i desconhort, companyia i solitud, tendresa i drama, cansament i vetlla, resignació i espera.

Quant a la forma, El dol de la Verge té traça igualment potent. La claror prové d’un petit llum d’oli lateral i sobretot de la llum exterior que dibuixa la zona blanquinosa que embolcalla els tres protagonistes abatuts: Magdalena i Joan amb cara inclinada, i Maria amb ulls dolorosament enlairats. Les mans dels protagonistes es mig tanquen, compungides; hi figura una estora malmenada, un pergamí, unes sandàlies deslligades, un mur erosionat que els arrecera. Un quart personatge, eloqüentment absent, es fa present a través de les seves despulles: llençol, claus i corona. Contemplar-ho escoltant el càntic Recessit pastor (Ha marxat el pastor) del P. Martorell podria constituir una efemèride d’art i antropologia. Sempre que l’he mirat, m’han entrat ganes d’entrar dins el quadre per fer costat als afligits. Enlloc mai no he vist pintura que millor hagi reflectit la desolació humana.

Lo más visto